De ytliga faktorerna

Det är något speciellt med slotmaskiner. Det är inte konstigt att de ofta kallades enarmade banditer tidigare, helt enkelt eftersom de tar spelarnas pengar. När slotmaskinerna var helt mekaniska startades de också genom att man drog i en spak, och det var denna spak som kallades armen.

I Spanien står det en slotmaskin på nästan varje bar, och då är det kanske inte så konstigt att slotmaskiner av olika slag omsatte 44% av alla pengar som spanjorerna lade på spel om pengar det året.

På ett sätt lockar slotmaskinen spelaren till sig genom att spela på ganska djupt liggande psykologiska mekanismer. Mer om detta finns att läsa på annat håll på denna sajt. Men spelautomater arbetar också på ett ytligare plan, även om det ligger lika mycket tankearbete bakom denna dimension. I korthet finns det tre sätt att få spelarna att fortsätta spela, och de flesta automater använder alla tre:

  1. ”Nästan”-faktorn.
  2. Ljud, ljus och annat som förhöjer spelupplevelsen.
  3. De låga insatserna.

Snabbhet är också en faktor. Faktum är att i ett experiment fick tio spelar prova två olika datorspel, där man singlade slant virtuellt. I spel nummer ett redovisades resultatet efter två sekunder, i spel nummer två fick man vänta i tio sekunder – en evighet i denna typ av sammanhang. Detta gjorde att spel nummer ett var mest populärt, trots att det var lättare att vinna i spel nummer två.

Att nästan vinna

När man spelar på en slotmaskin behöver man inte vänta i tio sekunder. Resultatet visar sig direkt. Att ”belönas” direkt är ett starkt incitament för att få folk (och även råttor, har det visat sig i experiment) att upprepa ett beteende igen och igen.

Och även om man inte vinner, så ges man ofta intrycket av att man nästan vann. Det här kan man observera bara genom att skrapa en Trisslott: för det mesta skrapar man fram 1 000 000 två gånger, 100 000 två gånger och liknande. Det är för att ge intrycket av att det är stor sannolikhet att få det åtråvärda höga talet ännu en gång, nästa gång man skrapar. Många slotmaskiner visar ett liknande resultat: man får två av samma symbol, vilket gör det lättare att tänka att om man bara spelar en gång till, då kommer man att få tre körsbär i rad, och vinna den där progressiva jackpoten.